Koulusta vietettiin ihan uuden homman minulle. Sen nimi oli "Mystery client". Monet yritykset maailmassa "vuokraa" sellaisia salaperäisiä asiakkaita sitten, että he tarkistavat millainen on palvelu omassa yrityksessä, hoitavatko he asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Työntekijä, joka ei ole olenkaan tietoista, että hänen edessä on "mystery client", vastaa kysymyksiä ja mainostaa yritystä. Joskus se menee erittäin hyvin, joskus erittäin huonosti. Se riippuu aina ihmisistä.
Mikä on tärkein salaperäisille asiakkaalle? Tietysti ensimmäinen vaikutus, joka näyttää heti onko työntekijä kiinnostunut meidän läsnäolosta tai ei. Kannatta huomata hymyileekö työntekijä, onko katsekontakti hänen ja asiakkaiden välillä. Onko työntekijällä tieto myytävistä tuotteista?
Minä kävin kahden koulukavereiden kanssa kolmella paikalla: kaupassa missä alkoholijuomat myydetään, kaikki-mitä-tarvitset kaupassa ja kirjakaupassa. Olen todella tyytyväinen palveluista. Työntekijät huomasivat, että me tulimme kauppaan. Jokainen heistä tervehti meitä ja hyvästeli.
Kauppa missä alkoholijuomat myydetään:
+ myyjä vastasi kysymyksen heti
+ hän suositteli tarpeeksi tuotteita ja asiakkaalla olisi mahdollisuus valita jotain itselle
- myyjä ei tullut itse, kannatti tulla hänelle ja silloin kysyä avusta
Kaikki-mitä-tarvitset kauppa:
+ myyjällä oli tieto tuotteista
+ muutamista tuotteista hän suositteli parhaan
+ ei ollut itsepintaista ja röyhkeää
- taas myyjä ei tullut itse vaikka voisi huomata, että me emme oikeasti tienneet mitä me oikeasti etsimme
Kirjakauppa:
+ myyjä tiesi mitä on paikalla, mitä ei ollut
+ hän vei sopivalle hyllylle, missä oli etsivän tuoten
+ hän sanoi vähän etsivästä tuotteesta
+ ei ollut röyhkeää - hän jäi tilaa, sitten että on mahdollisuus tutustua tuotteihin rauhallisesti
- myyjä ei jaksanut suositella jotain kun sanoi, että tuote on pois - onko mahdollisuus tilata?
Kannatta lisätä, että vietettiin sen homman aamulla, kun potenssialit asiakkat ovat nukumassa tai töissä/koulussa. Ehkä iltäpäivällä yleinen arviointi olisi eri. Olimme oikeasti melkein ainoa asiakkaita sellaisissa paikoissa. Ei se menisi niin helposti jos kaupat olisivat täynnä asiakkaita. Siis kannatta ottaa huomiota moneihin osatekijöihin, mutta koko ajan ensimmäinen vaikutus on tärkein.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti