sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Kuulen ja kuuntelen.


Asiakaspalvelu on seka tärkeä että vaikea. Asiakaspalvelun työntekijä on yrityksen käyntikortti ja hänen täytyy näyttaa, että yritys hoitaa asiakasta samalla korkealla tasolla. Kun asiakas on tyytyvainen, han tulee uudestan tai suositelee palvelua muille kavereille. Asiakaspalvelu on mahdollisuus mainosta palvelua. Se on vaativainen työ, joskus stressava. Sen syysta on syntynyt kysymys. Millaisen tyontekijan pitää olla? Pitääko hanen olla vahva, iso mies, joka vastaa asiakkaalle suoraan, että hänta ei kinnostuu asiakkan ongelma? Tai täytyykö hänen olla hienotunteinen nainen, joka hymyilee koko ajan ja sanoo “anteeksi” ja “kiitos” vaikka asiakas on todella vihainen ja epäkohtelias? No ei. Mielestani hyvalla asiakaspalvelun työntekijällä on muutama ominaisuuksia, joiden kanssa han voi hoittaa myos vaikeita ongelmia.

On kymmenen ominaisuutta jotka määritelevät työntekijän laatu: velvoittaminen, kommunikointitaidot, atk-taiodt, innostuminen, ihmissuhdetaidot, johtajuus, järjestäminen, turvallisuus- ja hygieniaasioiden osaaminen, ryhmätyö ja perustellisuus.

Minä itse ajatelen että työntekijällä pitää olla ennen kaikkea velvoittaminen, innostuminen, perustellisuus ja tietysti kommunikointitaidot.
  •  Velvoittaminen – henkilö, joka tekee omaa työtä mahdolliseti paras on hyödyllinen työntekijä, jolle kanatta antaa mahdollisuutta kehittyä.
  •  Innostuminen – täytyy löytää omaa työn alaa, josta ollaan kinnostuneita. On parasta työskentellä paikalla, joka kehittyy hyvät puolet.
  • Perustellisuus – vain tarkka työntekijä osaa hoitaa asiakkaan asiaa täydellisesti ja vakuuttaa asiakkaan tyytyväisuuttä
  • Kommunikointitaiodot – tämä on kaikkein tärkein ja kaikkein vaikein. Paitsi puhumista, kuunteleminen on todella tärkeä. Ihmiset eivät jaka eroa kuuntelemisen ja kuulumisen välillä. ”Minä kuulen” ei tarkoita samaa kuin ”Minä kuuntelen”. ”Minä kuulen” tarkoitta että minä tiedän että sinä puhut jotain mutta en ole ihan kinnostunut sinun puhumisesta. ”Minä kuuntelen” tarkoittaa että sinä puhut ja se on minulle tärkeä, minä kunnioitan sinua. Valitettavasti suurin ihmisten osa vain kuulee…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti