maanantai 8. helmikuuta 2016

TOP. Hotelli Emilia. Viikko 1.


Ensimmäinen viikko työssäoppimisessa on jo mennyt. Paikka missä minä käyn, Hotelli Emilia, vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ei se ole suurta hotellia, mutta sen sisällä on kodikas. Jo alussa vastaanottovirkailija hymyilee asiakkaille sanomaalla "moi". Hissin avulla asiakas nousee kerrokseen missä sijaitsee hänen huoneen. Aamulla tarjotetaan aamiaisen. Ruoka on tuore, lämmi ja henkilökunta tarkistaa, että lasikannussa on tarpeeksi mehua tai maitoa ja termospullossa on tarpeeksi kahvia. Illalla on mahdollisuus käydä Emilia klubissa kuuntelemaan musiikia ja tanssimaan. 
Mitkä ovat tämän paikan hyvät puolet? Ennen kaikkea se, että hotelli sijaitsee aivan keskustassa. Kaikki kultturikeskukset, elokuvateatterit, baarit sijaitsevat täällä. Hotellin lähellä on kauppakeskus Goodman.
Hotellissa dress-code on vaativainen. Virkailijat pukeutuvat mustat housut, mustat kenkaat. Paidat antaa päälikkö. Jokaisella virkailijalla on oma nimilapun.
Työssäoppimisen aikana minunkin täytyy pukeutua näin. Sen aikana minä olen muutamassa paikassa. Sekä vastanotossa että kieroksilla. Seuraava muutama viikkoa minun postaukset koskevat pelkästään työssäoppimista.
Siis... aloitetaan!

Vastaanotto



Alussa minä vain katsoin mitä vastaanottovirkailija tekee ja yritin muista mahdollisiman paljon. Työ vastaanotossa on monipuolinen. Työntekijat majoittuvat asiakkaita, vastaavat sähköpostiviestiä, vastaavat puhelimenta. He ovat vastuulliset ensimmaisesta asiakkaan vaikutusta. Vastaanoton vieressä sijaitsee pieni baari missä vastaanottovirkailijat myymävät kahvia, teetä, alkoholia ja jotain syöttävää. He tietävät mikä viini on säilytetty mikä lämpötilassa, miten valmistetaan capuccino ja muut kahviat.
Minäkin tein ihan monipuolisen työn vastaanotossa. En minä vielä vasta puhelimenta mutta tein muutama varauksia, jotka olivat tilattu sivun booking.com kautta. Mitä on tärkeä varauksen aikana? Nimi, sukunimi tai yrityksen nimi. PÄIVÄMÄÄRÄ milloin asiakas saapuu hotellin ja milloin lähtee. Tuloaika ei ole pakollista mutta jos on anettu silloin täytyy kirjoittaa järjestelmässä. Huonetyypi riipuu siitä onko se valituu tai ei. Jos on valittu silloin täytyy merkata sitä järjestelmässä. Asiakkaalle on pakko lähettä viesti, että varaus on tehty. Sen jälkeen kannatta kirjoittaa "info lähetetty" niin että seuraava vastaanottovirkailija tietää, että varaus on kunnossa ja nyt täytyy vain odottaa asiakasta.
Tein myös päivytyksiä sellaisilla sivuilla kuin mainittu jo booking.com ja HRS. Jos on jo tieto etukäteen, että huoneet ovat myyty sellaiseksi päiväksi on pakko ilmoitta tästä merkitsemaalla sitä sivuilla. Jokainen asiakas, joka valitse sitä päivämäärää, tietää, ettei ole enää vapaa paikkaa.
Kun asiakas saapuu hotelliin, on pakko muista muutama tärkeää asiaa. Ennen kaikkeae täytyy kysyä matkustajakortin täyttämisestä. Sen jälkeen asiakas saa avaimen. Hänen pitää tietää tietysti missä kerroksessa huoneen sijaitsee, missä ja milloin aamiainen on tarjoillu. Lopussa asiakas on lämpimästi tervetullut hotelliin.
Minun pääasioihin liittyi myös jäiden hakeminen keittiöstä, kynttilöiden sytyttäminen baarin pöydillä, astioiden ottaminen baarin pöydiltä.




Silloin talloin kannattaa myös täydentää alkoholipullot. Sitä varten täytyy mennä alakertaan paikkaan missä erilläiset pullot sijaitsevät.
Minun asioihin liittyi myös postin lähettäminen, joka pitä tehdä ennen kello 16:00. Sen jälkeen postilaatikko on tyhjennetty.
Joskus tulevat lisätehtäviä. Perjantaina minä kävin lähin kukkatalossa ostamassa kukkakimpun messuita varten ja punaista ruusua hotellivierasta varten.




Aamiaisen tarjoilu
Aamiainen vuoro oli minulle ihan alussa fyysisesti vaativainen. Se jatkuu vain kolme tuntia mutta sen aikana ja sen jälkeen kädet ovat täynnä työtä. Minä liikesin salin ja keittiön välillä. Keitin kahvia, laitoin silloin sen tuoreen kahvian termossiin. Toin lisämehua, maitoa, kupit, lasit ja lautaset kun näistä oli vähän pöydällä. Täytyy myös ottaa asioita pois pöydältä kun asiakas on jo syönyt ja valmistella tilaa seuraavalle asiakkaalle. Jos tulee porukkaa, silloin kannaatta työskentellä vähän nopeampi.
Kun oli vähän hiljaisempaa, minä tiskasin keittiössä. Sen enemmän astioita ovat keittiössä, sen vaikeampaa on sitten laittaa uudet, puhtaat astiat aamiaisen pöydän pälle.
Aamiaisen jälkeen alkaa tilan siivoamista. Otan loput astiat pöydiltä, tuon ruokaa ja juomaa keittiöön, imuroin maton salin puolella ja lopussa tiskaan astiat, jotka ovat jäljellä ja pesetaan lattiaa keitiössä.








Kierroshoitaminen
Lauantaina kun olin vastaanottovuorossa minua kysyivät auttamisesta kierroshoittamisesta. Oli paljon siivoamattomat huoneet ja onneksi, vastaanotossa oli rauhallisesti. Alussa minun tehtävä oli ottaa kaikki vuodevaatteet pois ja tuoda ne koriin missä olivat muut likaiset vuodevaatteet. Mutta autoinkin lisää ja siivosin kaikki pinnat ja pestin latiat. Sen syystä siivoaminen meni nopeampi kierroshoitajille koska jokainen meistä (olimme kolme kierroksilla) sai oman tehtävän. Mitä opiskelin sen aikana? Ettei voi siivota pinnat ennen kun vuodevaattet ovat purettu ja vaihdettu. Purkamisen ja vaihdamisen aikana ilmaassa huoneessa on paljon pölyä ja olisi syytontä siivota pinnat ennen koska pöly olisi laitettu taas pinnoille.
Jokaisesta kerroksesta joka päivä lähtevät vieraat ja täytyy siivota huoneessa heti kun ne ovat jo poistuneet koska seuraava vieras voi saapua jo kohta. Siksi kiire on niin tärkeä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti