sunnuntai 22. marraskuuta 2015

Tapahtumat Suomessa. Ravintolapäivä.

Muutama päivä vuodessa Suomessa on ravintolapäivä, kun jokainen voi myydä omaa ruokaa ilman lupaa. Ei täytyy olla yritystä, ei täyty maksaa kenellekään. Täytyy vain löytää tilla mistä myydetään ruokaa ja täytyy keksiä jotain, joka vaikuttaa asiakkaiden huomiota. Eilen kurssikavereiden kanssa järjestettiin oman kahvilan. Me myimme kuppikakkuja, eli muffinseja ja kahvia, teetä, mejua. Minä luulen tätä kahvilaa hienoksi kokemuksi.
Kaikki oli järjestetty ihan tarkasti. Kuka tulee? Kuka myy? Kuka mainostaa? Kuka tee ostoksia? Kuka leipoo?
Meillä oli flyereita, joiden mukaan asiakas sai alenuksen: kahvi eurolla kun ostetaan lisäksi muffinsin.
Lauantaina aamulla me tapasimme meidän myyntitilassa järjestämääm pöytien asetuksen, leipomon hinnasto ja tutustua leipomon resepteihin (mikäli asiakas kysyy myyjältä muffinsin komponenteista - ja itse asiassa asiakkaat kysyivät tästä ihan usein).
Myymala on ennen kaikkea hyviä tuotteita ja hyvä markkinointi. En minä oikeasti miettinyt, että se on niin tärkeä. Hienonäköisiä leipomoksia eivät ole tarpeeksi - kurssikavereiden, jotka ottivat flyereita ja menivät ulos tai käytävälle, täytyi vaikuttaa huomiota, mitä on mielestäni kaikkein vaikein. Miksi? Mitä varten? Mihin? Milloin? Missa? Täytyy vastata sellaisia kysymyksiä jo ennen, kun asiakas kysyy. On vaikea sanoa niin plajon hyödyllisiä tietoja lyhyessa ajassa niin, että asiakas seisahtua kuuntelemaan. Kun minä olin mainostamassa kahvilan, minä laskin kuusi eriläistä asiakkaiden ryhmää:

1) Ihmiset, jotka pysähtyivät kuuntelemaan minua ja menivät kahvilaan. 

2) Ihmiset, jotka pysähtyivät kuunetelemaan minua ja eivät menneet kahvilaan.

3) Ihmiset, jotka eivät täydellisesti pysähtyneet kun minä kerroin mutta menivät kahvilaan.

4) Ihmiset, jotka eivät täydellisesti pysähtyneet kun minä kerroin ja eivät menneet kahvilaan.

5) Ihmiset, jotka eivät olleet kiinnostuneita ollenkaan mutta sanoivat "Kiitos".

6) Ihmiset, jotka eivät olleet kiinnostuneita ollenkaan ja eivät sanoneet mitään.

Tietysti ei jokaista halua kuunnella "Tervetuloa kahvilaan! Meillä on tuoreita leipomoksia jne., jne." Mutta tilanne, kun potentiaalinen asiakas ei sanoo mitään ja tekeytyy, että ei huomio minua, on mielestäni epäkohtelias.

Sellainen uusi haaste on jo ohi. Tässä oli pitkän ja vaativaisen päivän. Mutta me kaikki olimme tosi tyytyväisiä sen syystä, että tapasimme samassa paikassa ja porukalla teimme jotain mielenkiintoisen. Tämä kokemus opetti meitä, että seuraava kertaa meille taas onnistuu järjestää jotain yhdessä.

Alla minä lisään muutamia kuvia kahvilastamme:


Juustokakku.

Mustikkamuffinsit.

Sitruunamuffinsit.

Tunnin ennen avaamista.

Avaaminen.

Myynti meni erittäin hyvin.


Loppumyynti. 1 euro per kappale.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti